Szlakiem zdrowia: Smaczliwka – o potędze awokado

0

Awokado jest smacznym i pożywnym owocem tropikalnym. Jego kremowa konsystencja i intensywny smak sprawiają, że awokado jest wspaniałym dodatkiem do wielu dań. Występuje w klimacie tropikalnym i subtropikalnym Ameryki.
Wykopaliska dowodzą, że awokado było już wykorzystywane 7000 lat p.n.e.

Nazwane inaczej smaczliwką ma swoje zastosowanie zarówno w sztuce kulinarnej, jak i w kosmetyce.

Dla kogo awokado? Dla wszystkich.

W 100g owocu zawiera się:

  • kalorie: 221 kcal
  • błonnik: 6,3 g
  • węglowodany: 0,4 g
  • tłuszcze: 23,5 g (w tym duży udział tłuszczów jednonienasyconych)
  • białka: 1,9 g
  • woda: 66 g

Ponad to:

  • witaminy: A, B1, B2, C, E (bogate źródło), PP, K i H, kwas pantotenowy
  • substancje mineralne: wapń, potas i fosfor, miedź.

Porady dotyczące spożywania:

Owoce awokado należy spożywać, kiedy są one dojrzałe. Aby stwierdzić czy awokado jest dojrzałe należy zamknąć owoc w dłoniach i lekko przyciskając, należy stwierdzić miękkość owocu. Jeśli zakupimy awokado niedojrzałe, należy zawinąć awokado w papier gazetowy i schować w zaciemnione miejsce. Innym sposobem jest włożyć awokado do papierowej torby razem z bananem lub jabłkiem i pozostawić na ok. dwa dni. Awokado jest gotowe do spożycia.

Jak pokroić awokado:

1. Przetnij owoc w pół, wzdłuż pestki.

2. Obróć każdą połówkę w innym kierunku, oddzielając jedną z nich od pestki.

3. Uderz nożem w pestką w drugiej połówce i oddziel ją od miąższu.

4. Wydobądź miąższ za pomocą łyżeczki.

Wskazówka:

Jeśli nie zużyjesz całego owocu, pokrop resztę kilkoma kroplami cytryny, zapobiegając ciemnieniu miąższu, a następnie owiń awokado w folię spożywczą i schowaj do lodówki.

DLACZEGO JEŚĆ AWOKADO ? 

1. Nasz organizm przyswaja 4 razy więcej antyrakowego likopenu z pomidorów, jeśli jednocześnie jemy awokado np. w sałatce.

2. W awokado jest też dużo potasu (więcej niż w bananach). Potas reguluje ciśnienie krwi, czuwa nad prawidłową pracą serca, a także wpływa korzystnie na układ nerwowy.

3. Zawiera sporo witamin C, E i A – silnych przeciwutleniaczy, które mają działanie przeciwnowotworowe. Korzystnie wpływa na skórę.

4. Zawiera witaminy grupy B, wśród nich szczególnie cenny jest kwas foliowy, który zapobiega wadom rozwojowym płodu.

5. Zawiera luteiną i zeaksantynę – dobrze wpływają na oczy.

6. Kwas oleinowy obniżania poziomu złego cholesterolu i przeciwdziała nowotworom prostaty i piersi.

 

1 of 1

Leave A Reply