Kwasy omega-3 NNKT a zdrowie – Dietetyk wyjaśnia

0
Dietetycy zalecają spożywanie ryb i owoców morza przynajmniej 2 razy w tygodniu. Ale co jest ich fenomenem? NNKT, czyli  Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe , a w szczególności Omega-3. Dieta korzystnie wpływa nie tylko na mózg, wzrok i serce, ale również poprawia płodność, działa odmładzająco oraz zapobiega depresji. Jak dieta bogata w NNKT wpływa na nasze zdrowie.

SERCE

1. Pomagają utrzymać w normie poziom dobrego cholesterolu HDL, obniżają natomiast stężenie złego cholesterolu – LDL oraz trójglicerydów. Zbyt wysokie stężenie trójglicerydów, częste m.in. u osób z nadwagą, może być bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia, ponieważ znacznie zwiększa ryzyko chorób układu krążenia, np. zawału mięśnia sercowego – wyjaśnia Katarzyna Kaszyca, dietetyk z Instytutu Dietetyki i Promocji Zdrowia, ekspert marki Udo’s Choice O-krill3.

MÓZG

1. Kwasy omega-3 są kluczowe dla funkcjonowania naszego mózgu, szczególnie kwas DHA (dokozaheksaenowy) i EPA (eikozapentaenowy).

60 proc. naszej kory mózgowej zbudowane jest z DHA, ma to przede wszystkim znaczenie na początku życia płodowego (zapobieganie wadom cewy nerwowej). Naukowcy sugerują nawet, że kobiety, które w czasie ciąży spożywają ten rodzaj kwasów tłuszczowych rodzą większe, zdrowsze dzieci z lepiej rozwiniętą strukturą mózgową i wzrokową. W przypadku ciężarnych i dzieci do 7. roku życia należy jednak uważać na skażenia metalami ciężkimi. Jeśli nie jesteśmy pewni pochodzenia ryby i tłuszczów z ryb, które mogą zawierać szkodliwe metale, lepiej z nich zrezygnować na korzyść suplementów na bazie oleju z kryla, rodzaju skorupiaka podobnego do krewetki. Ławice kryla występują w czystych wodach antarktycznych, co redukuje ryzyko skażeń toksynami, zaś uproszczony proces produkcji oleju z kryla pozwala zachować większy poziom składników odżywczych – doradza ekspert.

2.  Kwas EPA także na dalszym etapie naszego rozwoju jest korzystny. Poprawia on ukrwienie mózgu i pomaga w przekazywaniu impulsów nerwowych. Np. u dzieci, których dieta obfituje w kwasy omega-3 zaobserwowano lepszy rozwój i większą sprawność ruchową, niż u ich rówieśników, nie spożywających tych tłuszczów – mówi dietetyk.

WZROK

Kwasy omega-3 stanowią budulec naszych błon komórkowych.

1. Siatkówka naszego oka posiada wysoką koncentrację właśnie tego rodzaju kwasów tłuszczowych.

2. Omega-3 bierze również udział w procesie regeneracji pigmentu zwanego rodopsyną, dzięki czemu nasz narząd wzroku może prawidłowo funkcjonować, np. poprzez poprawę ostrości widzenia – twierdzi specjalistka.

3. Przeciwdziałają ślepocie.

Z badań przeprowadzonych w amerykańskim Wilmer Eye Institute Johns Hopkins School of Medicine wynika, że seniorzy, których dieta zawiera owoce morza, ryby i suplementy z kwasami omega-3 są w mniejszym stopniu narażeni na rozwój zwyrodnienia plamki żółtej (AMD). Na chorobę tę cierpi w Polsce ok. 250 tys. osób i najczęściej dotyka pacjentów po 65 roku życia prowadząc do znacznej ślepoty, a problem ten wciąż narasta. To kolejny argument na to, by niezdrowe tłuszcze i ciężką dietę zastąpić dietą śródziemnomorską, która obfituje w wielonienasycone kwasy tłuszczowe typu omega-6 i omega-3. Największą ilość tych związków znajdziemy w oleju słonecznikowym, rzepakowym, rybach morskich, a także w skorupiakach np. krewetkach czy krylu antarktycznym oraz suplementach diety na ich bazie.

ODPORNOŚĆ I ENERGIA

1. Wspierają nasz układ odpornościowy.

2. Pomagają zwalczyć infekcje oraz stany zapalne, tak powszechnie występujące w sezonie zimowym.

3. Wzmacniają naszą odporność.

4. Zapobiegają alergiom.

5. Walczą z wolnymi rodnikami.

Atutem grupy suplementów na bazie oleju kryla jest fakt, że zawierają astaksantynę, zwaną najsilniejszym naturalnym przeciwutleniaczem na ziemi, która pomaga w walce z wolnymi rodnikami. Coraz częściej mówi się również o ich właściwościach przeciwnowotworowych – mówi dietetyk.

6. Astaksantyna wpływa także na naszą witalność i poziom energii – stąd jej pozytywne działanie docenią osoby prowadzące intensywny tryb życia, także te aktywne fizycznie np. sportowcy. Składnik ten zwiększa bowiem wytrzymałość mięśni, naszą wydolność i pozwala na szybszą regenerację mięśni po intensywnym wysiłku.

NASTRÓJ

1. Niektórzy naukowcy twierdzą, że wśród narodowości, których dieta obfituje w kwasy omega-3 odnotowuje się mniejszą skłonność do depresji. Tłuszcze te mogą także wzmacniać działanie leków przeciwdepresyjnych i być pomocne w terapii choroby afektywnej dwubiegunowej.

PŁODNOŚĆ

1. Co ciekawe, dieta bogata w kwasy omega-3 może okazać się zbawienna dla par, które starają się o dziecko. Kwasy te biorą udział w procesach spermatogenezy, a więc procesie powstawania i dojrzewania plemników. Im większa ilość omega-3 w naszej diecie, tym bardziej ruchliwe i sprawne plemniki.

ZDROWA SKÓRA I MŁODY WYGLĄD

1. Kwasy omega-3 jako eliksir młodości? Czemu nie! Potwierdzają to badania. Suplementacja tych składników wykazuje działanie anti-aging: spowalnia starzenie się naszej skóry, usprawnia syntezę kolagenu, nawilża, ujędrnia i wygładza skórę.

Tak naprawdę kwasy omega-3 mają uniwersalne działanie i wpływają pozytywnie na najważniejsze narządy i funkcje naszego organizmu, co powinno być największym motywatorem do ich uzupełniania – zachęca specjalista.

OKrill3_Tifarm_Skymed (6)

We współpracy z skymed.pl

1 of 1

Leave A Reply