Dama w podróży: Opóźniony lub odwołany lot – kiedy należy nam się odszkodowanie

1

Wiele z nas dość często korzysta z podróży samolotem. Podczas rozmów na lotnisku doszłyśmy jednak do wniosku, że bardzo niewiele osób uświadamia sobie, jakie prawa wynikają z bycia pasażerem linii lotniczych. Jeśli nasz lot ma spore opóźnienie lub został w ogóle odwołany, z powodu, na przykład, złych warunków pogodowych, możemy domagać się odszkodowania. Zobacz, co jeszcze musi zapewnić Ci linia lotnicza w przypadku kłopotów w podróży.

W wielu przypadkach podróżujący samolotami nie korzystają, z przysługujących im praw, gdyż po prostu ich nie znają.  W zakres działania linii lotniczych wchodzi zapewnienie osobom korzystającym z ich usług odpowiednich warunków – nie tylko podczas rejsu – ale także wtedy, gdy z różnych przyczyn lot się nie odbył.

Do obowiązków przedstawiciela przewoźnika na lotnisku jest niezwłoczne poinformowanie pasażerów o zaistniałej sytuacji oraz zapewnienie odpowiednich warunków podczas oczekiwania na lot. – W zależności od długości opóźnienia poszkodowani muszą dostać napoje i posiłki.Przysługuje im również prawo do wykonywania połączeń telefonicznych na koszt przewoźnika – mówi Marko Brinkmann z podróżniczego serwisu internetowego Tripsta.pl. – W sytuacji, kiedy godzina odlotu  znacznie się przesuwa przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia noclegu lub pokrycia jego kosztów.

Odwołany lot – prawa pasażera

W sytuacji jeszcze mniej komfortowej – odwołania rejsu, linie lotnicze zobowiązane są do zwrotu  kosztów biletu lub jego darmowego „przebukowania” na najlepszy z dostępnych terminów. Za  ewentualne pokrycie kosztów noclegu oraz dojazdu na lotnisko również odpowiedzialne są linie.

Konsument ma również prawo do bezpłatnego powrotu do portu, w którym rozpoczął podroż.  W wyniku odwołania rejsu przewoźnik zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania wysokości od  250 do 600 euro.

Obowiązek wypłaty odszkodowania jest zgodny z zasadą równego traktowania  pasażerów oraz zasadą pewności prawa. Od reguły są jednak ustępstwa. Wypłata nie obowiązuje,  w momencie, kiedy to lot jest odwołany z powodu „nadzwyczajnych okoliczności” – przykładowo  usterki technicznej, wydarzeń losowych, czy właśnie złych warunków pogodowych.

1 of 1

Discussion1 komentarz

Leave A Reply