Ogień na talerzu, czyli CHILLI – niepozorna papryczka

0

Papryka to rodzaj roślin z rodziny psiankowatych. Możemy kupić czy hodować słodkie lub ostre – chilli właśnie. 

Jest mnóstwo odmian chilli, około dwustu. Wśród nich są papryczki ostre i łagodniejsze, małe i większe, nie tylko czerwone. Im papryczka mniejsza, tym bardziej pikantna. Obecnie najostrzejszą odmianą papryki jest Carolina Reaper. Inne odmiany to np.: piri-piri, tabasco, aji, jalapeno, anaheim, serrano. Chilli używa się do przyprawiania potraw wytrawnych, ale i deserów (brzoskwinie w słodkiej zalewie z chilli, czekolada z chilli…).

Za ostrość tego warzywa odpowiada kapsaicyna. Związek ten ma własności ddrażniące i rozgrzewające skórę oraz błony śluzowe, ale nie powoduje ich stanu zapalnego. Pikantność papryki mierzy się w specjalnej skali Scoville’a.

 

Właściwości chilli:

* antyrakowe; pomaga zabijać komórki raka trzustki, bez naruszania zdrowych (wg badań przeprowadzonych w krajach, gdzie ostre papryczki występują w codziennej diecie tamtejsi ludzie rzadziej chorują na pewne rodzaje nowotworów),

* przeciwzapalne,

* pomaga w leczeniu chorób zapalnych jelit,

* pomaga w przyswajaniu żelaza,

* zapobiega utlenianiu,

* przeciwbólowe (przynosi ulgę w bólach głowy, migrenach, bólach zatok),

* wspomaga budowę tkanki łącznej,

* wspomaga układ krążenia (na stałe w diecie może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób serca, zawałów, udarów mózgu, obniża poziom cholesterolu we krwi, pomaga rozpuszczać fibryny, odpowiedzialne za tworzenie się zakrzepów),

* stymuluje układ pokarmowy (wzmaga apetyt i wydzielanie soków żołądkowych, ułatwiających trawienie),

* powoduje wzrost odporności na przeziębienie (wzmacnia układ odpornościowy, posiada imponującą ilość witaminy C),

* odchudzające (pomaga w spalaniu kalorii, przez związek wytwarzający ciepło stymuluje spalanie tłuszczu),

* zwiększa odporność na zakażenia,

* zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy,

* nie szkodzi żołądkowi, nie wywołuje jego wrzodów, pomaga za to w niszczeniu bakterii, które te wrzody tworzą,

* zmniejsza krwawienia żołądka wywołane przyjmowaniem niektórych leków.

 

Chilli bogate jest w witaminy C, B6, A, a także B1, B2, B3 i E. Dostarczy naszemu organizmowi potas, mangan, magnez i żelazo. Ostre papryczki są również źródłem błonnika.

Źródło: archiwum prywatne autora

Źródło: archiwum prywatne autora

Podczas suszenia warzywo to traci niemal całą witaminę C, ale za to wielokrotnie powiększa ilość witaminy A. Przy obróbce termicznej też traci na ilości witaminy C, więc jeśli to tę witaminę chcemy uzupełnić, jedzmy chilli surowe.

Gdy pali nas w ustach po zjedzeniu tego warzywa, nie pijmy litrów wody – wystarczy trochę mleka.

Pamiętajmy! Jak ze wszystkim, tak i z chilli, wskazany jest umiar i zdrowy rozsądek. Nie przesadźmy, bo wszystko w nadmiarze może szkodzić.

 

 

 

Leave A Reply