10 noworocznych zdrowych przykazań

0

Ten czas jest dobry na złożenie 10  noworocznych przykazań. Nowy rok, radość w sercu, nowe nadzieje, nowy oddech. Wśród 10 noworocznych przykazań powinny znaleźć się przykazania dotyczące zdrowego stylu życia, w tym zdrowego odżywiania się. Jest mnóstwo wpisów w tym zakresie, ale ja podam podstawowe i takie, które nie będą bardzo ingerować  w życie- dlatego będzie łatwiej je wprowadzić. Zaczynamy.

1. Rano pij ciepłą wodę

Ciepła woda, polecana w naszej szerokości geograficznej, głównie zimą, wypita z rana pobudza nam układ trawienny do pracy. W dodatku wskazana jest dla osób mających wysokie ciśnienie- obniża je. Do wody możemy dodać w zależności od pory roku rozgrzewający, podnoszący przemianę materii imbir- polecam świeży, zalany gorącą wodą, orzeźwiającą cytrynę i niezależnie od tego czy to zima czy to lato, aloes, podnoszący odporność organizmu wypity godzinę przed posiłkiem.

2. Zjedz śniadanie

Obowiązkowo każdego dnia i pełnowartościowe, zdrowe. Ma Ci dać energię na rozruch i zaopatrzyć mózg w energię do myślenia. Utrzymasz też stały poziom cukru we krwi i w najmniej oczekiwanym momencie nie dopadnie Cię głód. Jeśli nie lubisz dużych śniadań, zjedz przynajmniej coś małego, np. owoc, wypij koktajl warzywno-owocowy, zjedz owsiankę.

3. Jedz regularnie posiłki.

Wyznacz sobie godziny posiłków w ciągu dnia i trzymaj się ich. Przeanalizuj swoją pracę, zajęcia w ciągu dnia i zaplanuj również posiłki. Jedz 3-4 posiłki w ciągu dnia a nawet pięć. Twój organizm będzie dostawać regularnie porcje żywności, a Ty będziesz cieszyć się doskonałym samopoczuciem- w końcu jedzenie to przyjemność Być może dodatkowo utrzymasz prawidłową wagę ciała lub nawet schudniesz. Regularne, prawidłowe ilościowo i jakościowo zbilansowane posiłki pomagają w walce z dodatkowymi kilogramami!

4. Włącz do posiłków siemię lniane.

To bogactwo witamin i kwasów tłuszczowych omega-3. Najzdrowiej: kup siemię lniane w ziarnach i zmiel ilość wystarczającą na parę dni. Przesyp do słoiczka i pozostaw w zaciemnionym miejscu. Ja przechowuję siemię lniane w lodówce. Dodaję je do wszystkiego: sałatek, do zup, do jajek,nawet posypię sobie nim kanapkę z dżemem. Dzień w dzień. Piękne włosy i cera? Już mam:)

5. Pij soki i koktajle warzywne i owocowe

O dobroczynnym działaniu skoków i koktajli warzywnych i owocowych już się naczytaliśmy. Wszyscy wiemy, że zawierają mnóstwo witamin i cenny dla naszego organizmu błonnik. Ale pamiętaj o dwóch najważniejszych zasadach: Zasada nr 1: wybieraj w miarę możliwości warzywa i owoce z eko- upraw. Zasada nr 2: do koktajlu dodaj parę kropli oleju rzepakowego- zawarte w koktajlu witaminy A, D, E, K rozpuszczają się w tłuszczach. Bez tłuszczu organizm ich nie przyswoi.

6. Codziennie coś zielonego

Kapusta, brukselka, brokuły, sałaty  i inne zielone warzywa odtruwają organizm. Na obiad i w kanapce na drugie śniadanie- super pomysł.

7. Jedz kasze.

Jaglana, gryczana, pęczak. Z warzywami, mięsem, i na słodko, z owocami. Jak tylko lubisz. Białko, błonnik pokarmowy, witaminy i składniki mineralne- za to kochamy kasze. Jeśli nie powinniśmy je pokochać. Łatwo też zapakować je w pojemnik, na wynos do pracy na obiad.

8. Dokładnie przeżuwaj jedzenie.

To tak jak z prezentem: żeby zobaczyć co jest w środku, musisz najpierw odpakować prezent. Analogicznie: żeby organizm przyjął jak najwięcej wartości odżywczych z pożywienia, musisz dokładnie “rozpakować” pokarm, długo przeżuwając go. Inne korzyści z dokładnego gryzienia: nie obciążasz organizmu, każąc mu dłużej trawić duże kawałki, odczuwasz przyjemność z zjedzenia, nie stresujesz organizmu szybkim jedzeniem, jedząc wolniej i dokładniej, jesz rozsądnie- do mózgu mają szansę, przed przejedzeniem się, dotrzeć informacje, że już się najadłaś. A tak w ogóle pierwszy etap trawienia rozpoczyna się już w jamie ustnej- warto byłby nie pominąć tego etapu. W ślinie znajduje się bowiem amylaza ślinowa - enzym białkowy . Jego rola polega na trawieniu trafiających tam węglowodanów.

9. Aktywność fizyczna codziennie!

Aktywność fizyczna idzie w parze ze zdrowym odżywianiem. Spacer, schody zamiast windy, na małe zakupy zamiast samochodem- pieszo, 20 minut gimnastyki, ćwiczenia w formie zabawy z dzieckiem, z partnerem, yoga po przebudzeniu.  Są różne formy dla dobrej formy. Dla zaawansowanych regularne ćwiczenia na siłowni, basen, bieganie; ale na poważnie to w następnym artykule. W przykazaniach ma być przyjemnie. Znajdź już dziś i teraz Twoją ulubioną, codzienną formę aktywności fizycznej.

10. Wysypiaj się.

Moje ulubione przykazanie. Sen przed północą wskazany- organizm lepiej regeneruje się. Wysypiając się masz więcej energii do działania, lepiej radzisz sobie ze stresem, wpływasz na odpowiedni poziom cukru we krwi. Ja staram się chodzić spać najpóźniej o 23.30. Przy regularnym chodzeniu spać, sama bez budzika, budzę się o godzinie 6.00- 6.30 rano. Mam wtedy wspaniały i długi dzień.

NIECH SIĘ DARZY W NOWYM ROKU !

Leave A Reply